Logbog Knivsbjerg Repeateren

 

 

 

100119    70cm kører på gammel CQF med høj følsomhed

 

010618    UHF Duplex filter justeret.

 

191117    Kabel til UHF antenne hænger kun i stikket, et par raske unge mennesker udbedrer træk aflastning.

 

010616    UHF ombyttet med CQF 9662 med pic styring.

                Indholdet af den gamle CQM 9662 er flyttet til CQF kabinet og monteret med pic styring

 

040415    Ermes nedbrud skyldes dårlige lodninger. 70cm TX frekvens efterjusteret.

 

230315    BEKO HLV-300  2m PA monteret

 

200315    Ermes PA VHF defekt, bypassed, output ca 5W , andet PA monteres snarest.

 

140215    UHF repeater, TX Syntese udskiftet med X-tal exciter.

 

101214    Forstyrrende signal på UHF ikke længere tilstede.

 

211114    Den gamle UHF repeater med 1750Hz monteres, uønsket signal stadig tilstede,

                kan høres tæt ved masten, sydfor, 432,700-432,800 MHz , Korte "splat" burst ,

 

191114    Der prøves at lokalisere det forstyrrende signal, uden resultat.

 

181114    UHF Starter og lukker hele dagen, Forstyrres af ekstern signal, kører på reserve repeater med SQ styring,

 

250914    VHF og UHF repeater kortvarig lukket ned pga. temperatur alarm.

 

010914    Fejl fundet på BEKO PA trin , Manglende kondensator på spændingsregulator 723

 

240814    Ermes PA genmonteret efter udskiftning af PA transistor,  100 Watt

 

030814    Ermes PA defekt, stor tomgangstrøm, Beko PA trin afprøvet igen, med dårligt resultat, selvsving, sat på intern PA 35 Watt

 

130314    Beko HLV-300 PA monteret og demonteret igen på 2m. Tilbage på ERMES PA igen.

 

080314    En tur i masten for at finde støjkilder, løse beslag, skruer og kabler

 

150214    Manglende 220 V , Genetableret næste formiddag.

 

051213    Strømudfald i lokalområdet kl. 17:36

 

210413    Tilsyn

 

080413    Pejle antenne drejet pga. af støj problemer.

 

010213    Indkøb af nyt PA trin til 2m repeater, BEKO HLV-300

 

201112    Aircondition inverter udskiftet.

 

011112    Temperatur alarm kl. 03:31 , Aircondition defekt , rum temperatur  44 ° C . Begge repeatere lukket kl. 07:00 - 14 :00

 

050712    Sidste reserve Ermes PA trin ombygget og sat i funktion. 100W output.

 

210612    Defekt Ermes PA nedtaget, kører på  intern PA 25W

 

200612    Stor tomgangsstrøm på Ermes PA

 

141011    Pejle antenne i øst , drejet om i vest , støj væk.

 

071011    Tiltagende støj og skrat.

 

240811    Tilsyn, samt montering af fjernstyring.

 

120311    Defekt antenne demonteret, samt diverse løse kabler i mast fastgjort, kontrolleret for andre fejlkilder i mast.

 

050311    Meget støj/skrat på både 2m og 70 cm , repeatere checket for løse forbindelser, konstateret anden defekt antenne i mast.

 

040810    Ermes PA Monteret , 100 W output.

 

140710    Ermes PA repareret , diverse kolde lodninger.

 

260610    2m Ermes PA defekt, sat på intern PA 40W

 

170510    70 cm i drift igen, Anelse blok af RX ved TX , 2 dB 

 

130510    70 cm defekt, nedtaget for service, - 30dB i følsomhed, tin hviskers i Helix filter, Effekt og TX frq justeret.

 

070410    Montering af Ermes PA

 

191009    Afprøvning af reserve repeater med 1750Hz mute.

 

021009    Tilsyn.

 

140909    Rykket for fejlretning af pejle antenne.

 

100809    Støj i lang periode = antenne i syd

 

050809    Dipol reserve antenne testet samt tilsyn af repeaterne og aircondition.

 

140709    Normal  2m repeater sat i drift igen.

               Reserve repeater nedtaget for 1750 Hz mute modifikation.

 

280609    PA i reserve repeater modificeret, herefter afprøvet OK.

 

250609    2m reserve repeater tavs, fejl i PA

 

120609   Test af reserve repeater, fejler efter kort tid, dårlige lodninger.

 

070609    2m Repeater tavs, sikring defekt.

 

010609    Reserve repeater klar til afprøvning og montering

 

280409    Ny 2m reserve repeater modtaget fra OZ3LPH , skal klargøres.

 

260409    Måling af strålingfare  i og omkring masten med radman.

               Dipol på siden af masten klargjort som reserve antenne.

               Eftersyn af kabler og samlinger i top af mast.

 

200409    Test af midlertidig reserve repeater, negativ , fejl på LF kredsløb , forvrængning              

 

150409   Antenne i syd =støj

 

031208    Periodisk støj

 

301008    Antenne står i øst = støj

 

271008    Pejleantenne fejlmeldt

 

201008    Fejl sandsynligvis fundet.

               Efter flere forsøg er der konstateret fejl på pejleanlæg i top af masten.

 

081008    2m TX effekt hævet til 40 W.

 

051008    Ny adapter PL-N  ved filter udgangs T stykke monteret.

 

290908    Ændret på mulig fejlkilde i mast

 

220908    Ny antenne og kabel ankommet.

 

200808    Wacom 2m Duplexer genmonteret,

               Directional coupler mellem Repeater og filter monteret.

               Repeater effekt hævet til ca 18 W ( efter filter ca 12W )

 

080808    Ny  2m procom antenne bestilt

 

060808    Wacom duplexer  adskilt , renset og justeret.  RX filtre snavset.

               fejl konstateret ved "uoriginal" T stykke på filter.

               mulig fejl ved PL-N adapter ved  T udgang

 

300708    Wacom duplexer udskiftet med "låne" Procom duplexer.

               Fejl stadig tilstede !.

 

200708    Effekt hævet til 10 W.

 

150708    Kører på "normal" antenne igen , TX output 2-3 W.

               TDR måling på antenne og kabel, ingen entydig fejl.

 

140708    Test antenne flyttet pga af støj.

 

110708    Kører på test-antenne 5 m over jorden 30W.

 

100708    Kører på normal repeater igen ( ca. 10 W.)

 

090708    2m Kører på reserve repeater ( ca. 30 W )

 

080708    Lav følsomhed, RX filter nr 2 genindsat, procom filter fjernet,

               mulig fejl ved procom filter eller tilslutninger, låne/reserve repeater klargjort.

 

070708    Undersøgelse af antenner i mast 2m og 70 cm,

               PA udskiftet og tilslutninger repareret.

 

050708    Kraftig støj, varme skade / dårlig forbindelse ved 12 v tilslutning ved Storno  PA

               Effekt reduceret. ( JF )

 

030708    Kontrol målinger direkte på repeater.

 

300608    Defekt RX filter taget ud og midlertidig erstattet med 2 stk procom, pass og notch filter.

               RX filter adskilt og renset.

 

280608     2 m Duplexer adskilt og renset i stik forbindelser og suge kredse,

                korrosion konstateret, specielt i RX filter nr. 2.

                Har tendens til støj ved mekanisk påvirkning

                Stik m. jord monteret på power supply

 

250608     2m Kraftig støj / skrat med nedsat følsomhed, fejl konstateret omkring filter,

                Fejlretningen har dog ikke løst det oprindelige problem.

                Ingen jord på strømforsyninger !!

 

140608    Åbent Hus

 

090408    Mindre justeringer foretaget i RX og TX, obs på defekt P-trimmer i PA.

 

010308    Støj øges.

 

090208    Nyt PA trin monteret i  2 m Storno hovedstation output 50 W

 

270108    Ændring af ventilation i Repeater skabet.

 

081207    Forskellige afkoblinger og afskærmninger monteret omkring Ermes PA mod direkte udstråling

 

011207    Passband filter i TX og RX gren fjernet. Original filter dimensionering nu.( 4 X wacom )

 

211107    Repeater slukket ca. 1 time for signal/støj måling på antenne med spectrum analyzer og modtager.

               Notch cavity filter i TX gren fjernet

 

061107    Telstyrelsen kan også høre støj på 145,125 på deres antenne i toppen af masten,

               Sagen undersøges nærmere i samarbejde med telestyrelsen

 

031107    Notch cavity filter monteret i TX gren.

 

011107    Passband cavity filter monteret i RX og TX, effekt øget til 100W

 

161007    Effekt reduceret til 60 W

 

111007    Forstyrrelser på 2 m , mulig blandingssignal, løftede forhold.

 

030807    OBS på periodisk udfald af bærebølge, når  2m PA er kold  ?

 

130607    2m Ermes og modificeret Storno PA  genmonteret, TX + 4 dB ( 100W )

               Mulig selvsving/tilbage kobling mellem styresender og PA

 

250307    Reparation af 2m repeater,  ny sikringsholder monteret.

               Mellem kabel til antenne skiftet på mistanke, ingen synlige fejl

               Nyt stik monteret i samling med mellemkabel, fejl på gammel stik konstateret.

               Korrosions støj fra løs liggende låge til øverste plateau i mast,

               låge fikseret med strips, indtil løsning findes.

               TX effekt ca. 40 W

 

021206    Planlagt reparation af antenne udsat pga. dårligt vejr.

 

191106    Fejlsøgning på 2m antenne og kabel i mastetop, med ekstern signal ,

               kritisk fejl konstateret ved  antenne /  kabel tilslutning !!

               mindre fejl ved samling af mellem kabel

 

091106    Diverse 2m mellem-kabler skiftet med dårlig resultat, Fejl på professionel fremstillet kabler  !!! 

               Gamle kabler genmonteret.

 

281006    Stik , N connector på 1/2 cellflex ved 2m filter skiftet.

 

251006    Støj på 2m modtager, kabelfejl ved filter, nye kabler bestilt, test med stabilock viser repeater og filter OK

               Fejl ( støj) ligger i masten, effekt yderlig reduceret som nødløsning.

 

231006    2 meter død, defekt sikringsholder, fejludbedret, skrat/støj på modtager øges.

       

        010906    Ermes PA og Storno PA nedtaget efter varmeskader, 30W PA mont. i Storno

       

        010706    Aircondition defekt, 55°C i skuret, nyt anlæg opsat

       

       

        260506    2 meter antenne udskiftet, samt mellem kabel 4,5 m uskiftet, vand i kabel, lynnedslag i antenne !

 

281205    Ny antenne afhentet.

 

011105    Ny antenne bestilt.

 

241005    Ledning til blæser på PA knækket

 

011005    Fejl konstateret i kabel / antenne efter måling med TDR.

 

010805    2 m modtager hf trin adskilt og renset/justeret

       

        010805    2 m Duplex filter justeret.

       

        010505    70 cm sat op igen efter endt justering

       

        020405    70 cm nedtaget for justering til 2 MHz spacing

       

        300703    2 meter ermes PA monteret 100W